Rouen - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Mir - WaarBenJij.nu Rouen - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Mir - WaarBenJij.nu

Rouen

Blijf op de hoogte en volg Mir

17 Augustus 2021 | Frankrijk, Rouen

17-08-2021 Rouen
Gisteren besloten en geboekt…
Marco zou donderdag en vrijdag werken, maar was snel om toen hem de optie voor een paar dagen weg werd voorgeschoteld. Afspraken werden zonder pardon verzet naar vandaag. Een slaapplek vinden was een uitdaging op deze termijn en met specifieke eisen, maar het lukte voor een acceptabel bedrag.
En dus vertrok hij al vroeg naar kantoor voor die afspraken, om zich tegen de middag weer naar huis te haasten, waar nog snel zijn spullen in de koffer verdwenen, die vervolgens (samen met mij) in de auto verdween.

Het regende en was grijs. Prima weer om te vertrekken. Al voorspelt het weer op de locatie weinig anders dan thuis, het is na 1,5 jaar thuiswerken en een monsterverbouwing heel fijn om even weg te zijn.

Onderweg hebben even naar een praatprogramma geluisterd. Wie het eerste wist waarover het ging… het werd vervelend toen de DAB+ er steeds stiltes in liet vallen terwijl de mensen op de radio gewoon doorpraatten. Leve analoge radio. En ruis als het signaal slechter wordt. Daar kun je nog doorheen luisteren. Sommige dingen waren vroeger echt beter :)
In Frankrijk is Kruitvat trouwens ook gewoon Kruidvat. Dat bleek uit de reclame van Kruidvat op de radio. Probeer Kruidvat maar eens op zijn Frans uit te spreken. Gewoon even doen. Ja? Heb je het gedaan? Anders moet je het écht even doen. Deze tekst wacht wel… Hoe keken de mensen om je heen? Dat klínkt toch niet? Wel stoer dat ze de originele naam hebben aangehouden en hem niet ‘verfranst’ hebben.

Ik moest vooral nog even checken of we overal aan voldeden; lekker voorbereid. Dit was precies waarom ik ook weer in Nederland wilde blijven bedacht ik me. Maar ik had dit echt zelf geopperd. We bleken een verklaring op erewoord mee te moeten nemen; had ik ook eigenlijk wel iets van gehoord. Vaag ergens. Maar we waren al in Frankrijk toen dat echt tot ons doordrong. We hadden wel ons vaccinatiebewijs in de app bij ons.

Onze tussenstop was in Rouen.
Het hotel (Ibis Styles Centre Rive Gauche) ligt in een ogenschijnlijk mindere wijk, maar is pas een jaar geleden geopend. Het is fris, nieuw en schoon. De hal is ingericht met eigenzinnige kunst en overal zijn gezellige zithoekjes.
De kamers zijn heel ruim en eveneens modern ingericht. Doordat hij zo ruim is oogt hij wat minder knus, maar wel heel comfortabel om overal bij te kunnen zonder elkaar omver te lopen. Ik denk dat dit zelfs de ruimste kamer is die ik ooit in een hotel heb gehad en Engeland kon er ook wat van.

Centrum Rouen = chaos. Al geldt dat misschien voor elke stad die oud is en die je niet kent. Deze overtrof wat ik kende. Straten sluiten onlogisch op elkaar aan, invoegen en uitvoegen volgen elkaar razendsnel op, waarbij je er aan de ene kant op komt en gelijk door moet naar de andere kant, maar dat niet redt met normale snelheid of met teveel medeweggebruikers. Hoe doen ze dat hier in de spits?? Als je per ongeluk de verkeerde rijstrook neemt, dan rij je ergens onderdoor ipv overheen of andersom en kom je heel ergens anders uit dan waar je oorspronkelijk naartoe wilde. Volg je het nog?
Parkeren in het centrum is vrijwel onmogelijk en op elke hoek van de straat is een voetgangersoversteekplaats; aan jouw kant van de kruising in kruisende richting, direct aan de overkant van de kruising en ook links en rechts van de kruising. Tegelijkertijd hebben auto’s van rechts geen voorrang. Resultaat: voetganger steekt over vanaf rechts en heeft voorrang, auto die van rechts komt niet, maar moet wachten omdat jij die voetganger moet laten oversteken. Wij zijn gewend dat rechts in dit soort straten voorrang heeft en wachten ook op die auto van rechts. Verwarring. Maar de Fransen wachten netjes, waar de Nederlander rijdt als jij niet rijdt. Als je bij ons je gekregen voorrang niet neemt, dan neemt de ander die.
De huizen in het centrum lijken van karton en uit elkaar te vallen. De kerk is enorm imponerend. De geschiedenis tekent zich.
We kwamen zelfs nog een werk van Banksy tegen (voor wie hem niet kent: https://youtu.be/6BB34iwYJcw), maar konden er niet stoppen voor een foto.

Omdat we natuurlijk weer laat moesten eten scoorden we een pizza bij een keetje in een buitenwijk van de stad. Het keetje was kleiner dan onze badkamer in het hotel. Naar schatting was het niet groter dan 3 x 2,5 meter, maar er zat wel een houtgestookte steenoven in! Het keetje met een schuifraam als afhaalloket stond in een verloren hoekje van een onbenullig straatje. Verstopt naast een enorme vlinderstruik (die groter was dan zijn keetje), een enorm kantoorgebouw en wat lage flats; aan een vervallen en verslonst grindpleintje waar maar een paar auto’s op passen, vlak voor een viaduct.
De eigenaar sprak Italiaans. En frans natuurlijk. We moesten vijf minuutjes langer wachten, want hij moest zijn oven nog even opnieuw opstoken (we waren er een half uur voor hij zou sluiten), maar hij beloofde ons dat we dat zouden proeven.
Als je ooit in de buurt van Rouen bent rond etenstijd: ga niet naar één van de gevestigde ketens in de stad, maar zoek Buona Pizza op in Google Maps (foto’s zijn zo te zien wel al een paar jaar oud) en stop er voor een echt goede pizza.
Gezien het tijdstip hebben we maar een halve pizza gegeten; omdat dat lekkerder slaapt. Maar zo hebben we morgen onderweg mooi nog een paar stukjes pizza…

Slaap lekker en tot gauw…

• 17 Augustus 2021 - 23:06

Suzy:

Leuk! Weer wat te lezen de komende dagen :-) geniet ervan samen en rij voorzichtig daar met al die Fransen :-p

• 18 Augustus 2021 - 07:28

Sabrina:

Wat een avontuur :) Leuk om mee te kunnen lezen! Veel liefs

• 18 Augustus 2021 - 09:15

Irene :

Geweldig om te lezen en weer mee op verlof te zijn . Ja de Fransen en hun rijstijl

• 18 Augustus 2021 - 09:17

Irene:

Veel plezier verder , wij volgen !

• 18 Augustus 2021 - 11:26

Katinka :

Leuk weer van je te lezen Miran! :-) Veel plezier samen.

• 18 Augustus 2021 - 11:50

Richard:

Geweldig weer om te lezen..
    Tja.. wegen in Frankrijk.. dat blijft altijd een mooi verhaal.. :-S

Hmmm DAB+.. dit klinkt bijna als, "ik wil nog graag acceptgiro's blijven gebruiken" :-D

Als er een oven speciaal opgestookt word, dan moet het wel goed zijn.....
    Maar dat blijkt niet uit het verhaal.. HOE kom je bij deze pizzaria terecht?! (google?/justeat?/de lokale fransman)?????

Geniet, en laat ons genieten van de mooie verhalen

• 18 Augustus 2021 - 13:11

Mir :

Wat leuk dat jullie weer enthousiast meelezen!
    @Richard: sommige dingen waren nou eenmaal beter (niet de acceptgiro’s). Google Maps met vijf sterren beoordeling heeft ons naar de pizzaman geleid, die ik natuurlijk met een reden aanbeveel ;)

• 18 Augustus 2021 - 14:46

Joop En Nicole:

ook wij zijn weer van de party.
    heerlijk leesvoer weer, we kunnen niet wachten op het vervolg : )

• 18 Augustus 2021 - 19:47

Hanneke :

Leuk om weer met je mee te mogen genieten!!! :-)